Annonse
00:00 - 06. april 2018

Frihet, likhet og journalistikk

Ser man etter forbilder for dagens fortellende journalistikk, trenger man ikke se lenger enn til vår egen fortid. Aasmund Olavsson Vinje er stamfaren alle norske skrivende bør kjenne.

Pioner: Aasmund Olavsson Vinje var en av de aller første som praktiserte reisereportasjen og det vi i dag ville kalle litterær eller fortellende journalistikk på norsk, og som gjorde det i tekster som fremdeles byr på store leseropplevelser.
Annonse

Å motivere jubileer kan ofte være en pinefull affære: Er det nå så sikkert at fortidens helter alltid har så mye å by på som skrivere av optimistiske katalogtekster håper? Med Aasmund Olavsson Vinje, som i år feires med en rekke utstillinger, utgivelser og arrangementer, er det imidlertid sjeldent lett. I en tid da både positive og negative krefter – utforskertrang, nye journalistiske eksperimenter, metoder og publiseringsmuligheter på den ene siden; fake news og kollaps i finansieringsmodeller på den andre – gjør at man som aldri før stiller spørsmål ved både form, innhold og publiseringsplattformer for ny journalistikk, finnes det få mennesker i vår historie som er mer relevante enn nettopp Vinje.

Ikke bare skapte han sin egen publiseringskanal i enkeltmannsforetaket Dølen – avisen han grunnla for å utgi seg selv – og slik sett utgjorde et énmannsmediehus 150 år før bloggerne. Og ikke bare er han stamfar til det norske essayet og har skrevet vår eneste virkelige journalistiske litterære klassiker, Ferdaminne, i en stil som kombinerte journalistisk reportasje og subjektiv litterær essayistikk, på en måte som formmessig er vel så spenstig som det de fremste sakprosaforfatterne har å by på i dag. I tillegg til alt dette skrev han også det som er en grunntekst fra journalistikkens barndom her til lands, og som nå danner utgangspunkt for en utstilling om norsk pressehistorie ved Nasjonalbiblioteket.

Det var i Drammens Tidende Vinje i 1851 bega seg ut på å mane frem journalistikkens samfunnsgavnlige sider for leseren. Det gjorde han i en artikkelserie som tok for seg den journalistiske tradisjonen i Europa – med særlig utsyn til England, Frankrike og Tyskland, og med sideblikk til en rekke andre europeiske nasjoner. Historietimene dannet basisen for Vinjes egen agenda: å formulere idealene en norsk journalistikk kunne strekke seg etter.

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.