Annonse
00:00 - 16. februar 2018

Angrepene på forlagsvesenet er forsøk på å øke egen kapital, skriver Bernhard Ellefsen.

Angrepene på forlagsvesenet er forsøk på øke å egen kapital, skriver Bernhard Ellefsen.

Annonse

Krim- og barnebokforfatter Jørn Lier Horst oppdaget at han solgte 400 000 bøker i fjor og besluttet å forlate forlaget Gyldendal for å starte et nytt. «Det er ikke til å legge skjul på at som eier så vil jeg kunne hente ut mer av bok-kronen enn det normalkontrakten gir rom for», forklarer Horst (DN, 9. februar). I 2016 sto hans bøker for halvparten av Gyldendals omsetning av norsk skjønnlitteratur.

Omtrent samtidig sa forlagsredaktør og poet Dan Andersen opp jobben i Cappelen Damm og publiserte et konseptuelt diktverk med 200 grunner til oppsigelsen. Noen dager senere ga han et intervju (Dagsavisen, 10. februar) som ryddet unna alt selvironisk tvisyn i begrunnelsene: Andersen slutter på grunn av kommersialiseringen i Cappelen Damm, dermed basta.

Norge har et forlagsvesen og et litterært økosystem i verdensklasse. Grunnene er mange: innkjøpsordningen, statlige stipender til forfattere, fastpris, momsfritak og en tradisjon i norske forlag for at kunstens frihet skal kunne leve side om side med kassens krav, en idé vi vanligvis beskriver med gyldendølen Harald Griegs vending «børs og katedral». Tilsynelatende hører Horst og Andersen til i hver sin ende av dette spekteret, men kanskje har de noe til felles?

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.