00:00 - 16. februar 2018

Angrepene på forlagsvesenet er forsøk på å øke egen kapital, skriver Bernhard Ellefsen.

Angrepene på forlagsvesenet er forsøk på øke å egen kapital, skriver Bernhard Ellefsen.

Krim- og barnebokforfatter Jørn Lier Horst oppdaget at han solgte 400 000 bøker i fjor og besluttet å forlate forlaget Gyldendal for å starte et nytt. «Det er ikke til å legge skjul på at som eier så vil jeg kunne hente ut mer av bok-kronen enn det normalkontrakten gir rom for», forklarer Horst (DN, 9. februar). I 2016 sto hans bøker for halvparten av Gyldendals omsetning av norsk skjønnlitteratur.

Omtrent samtidig sa forlagsredaktør og poet Dan Andersen opp jobben i Cappelen Damm og publiserte et konseptuelt diktverk med 200 grunner til oppsigelsen. Noen dager senere ga han et intervju (Dagsavisen, 10. februar) som ryddet unna alt selvironisk tvisyn i begrunnelsene: Andersen slutter på grunn av kommersialiseringen i Cappelen Damm, dermed basta.

Norge har et forlagsvesen og et litterært økosystem i verdensklasse. Grunnene er mange: innkjøpsordningen, statlige stipender til forfattere, fastpris, momsfritak og en tradisjon i norske forlag for at kunstens frihet skal kunne leve side om side med kassens krav, en idé vi vanligvis beskriver med gyldendølen Harald Griegs vending «børs og katedral». Tilsynelatende hører Horst og Andersen til i hver sin ende av dette spekteret, men kanskje har de noe til felles?

Annonse