Annonse
00:00 - 26. januar 2018

Overveldet av virkeligheten

Rachel Cusk måtte gjenoppfinne romansjangeren etter at hun utga en bok om skilsmissen sin.

En blant mange: I Rachel Cusks roman Omriss blir vi kjent med hovedpersonen, forfatteren Faye, gjennom menneskene hun møter.
Annonse

«Det skjer meg hele tiden: Etter å ha snakket med noen i fem minutter, så har de fortalt meg noe som er voldsomt viktig for dem, og noe som mennesker som har kjent dem i ti år, ikke vet, sier Rachel Cusk.

I dette ligner hun hovedpersonen i romanen Omriss, som utkommer på norsk i disse dager, og som er årsaken til at Cusk sitter i en liten sofa i Biblioteksbaren på Hotel Bristol i Oslo og snakker med meg. Denne situasjonen – en forfatter på utenlandsreise og et intervju arrangert av forlaget med en journalist – ligner igjen på det som er den strukturerende grunnsituasjonen i romanen: det flyktige eller tilfeldige eller situasjonsbestemte møtet.

Fortelleren i Omriss er forfatteren Faye. Vi følger henne på en reise til Athen, der hun skal være lærer på et skrivekurs et par dager. Faye får vi imidlertid ikke vite mye om, for romanen er ikke fortalt som en konvensjonell førstepersonsfortelling, men som en serie samtaler Faye har underveis på reisen: med mannen i nabosetet på flyet, med en forfatterkollega som underviser på kurset, med en gresk venn, med deltagerne på skrivekurset og flere andre. Alle åpner de seg for Faye og forteller henne om livet sitt, inngående og personlig. Faye forblir tilbaketrukket romanen igjennom. Hun er bare til stede som det språket og den bevisstheten de andres historier filtreres gjennom.

Allerede abonnent?
Fra
189 kroner
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
Du får alt stoffet som er i papiravisen,
eksklusive nettsaker, eAvis
og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse