Annonse
00:00 - 05. januar 2018

Elegisk mesterverk

Jenny Erpenbecks dikteriske historietime om totalitarismens århundre er også en behersket klagesang over jødenes skjebne i Europa.

Storpolitikk og enkeltskjebner: Politiske omveltninger, migrasjon og grenseforskyvninger er sentrale temaer i Jenny Erpenbecks forfatterskap. Her er forfatteren i leiligheten sin i Berlin. Foto: Christian Belgaux
Annonse

Jenny Erpenbeck er en relativt ung, men ikke desto mindre opplagt nobelpriskandidat som skrev seg inn i norske leseres bevissthet med romanen Går, gikk, har gått i 2017. Hun ble født i DDR i 1967, og det er neppe urimelig å forklare hennes interesse for grenser og grenseforskyvninger, migrasjon og politiske omveltninger med oppveksten bak bymurene i Berlin.

Mens geografi og historie i den konvensjonelle realismen helst bare utgjør bakgrunnen for psykologiske eller sosiologiske undersøkelser, er tid og sted i Erpenbecks romaner så sammenfiltret og lyrisk fortettet at det er disse dimensjonene snarere enn hovedpersonene som skinner sterkest.

Hypotetiske enkeltskjebner. Dette er spesielt tydelig i årets utgivelse, Alle dagers ende, hvor enkeltskjebnene er hypotetiske og personene fremstår som maktløse brikker i storpolitikkens og tilfeldighetenes spill. Erpenbeck presenterer i løpet av romanen fem mulige versjoner av en enkelt kvinnes liv: I første versjon lider hun krybbedød, i den siste ender hun sine dager som nittiåring på et gamlehjem. Mellom dem ser vi den europeiske totalitarismens århundre, og spesielt jødenes skjebne, folde seg ut i mange fasetter.

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvererklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Bøker