Annonse

Annonse

00:00 - 10. november 2017

Nachspielprat i bokformat

Når den forfyllede kunstsamtalen flyttes fra det flatterende mørket på Oslos utesteder og inn i den litterære offentlighetens skarpe lys, måtte det bli stygt.

Ny innpakning: Thomas Kvam har gitt ut Homo Sacco, som egentlig er refleksjonsteksten til Kvams stipendprosjekt «Pulp Philosophy» fra 2015. Foto: Annegret Kvam / Cappelen Damm

Det beste først: Homo Sacco er et ganske treffende bilde av middelaldrende kunstmenn i Oslo, slik enkelte av oss har lært å kjenne dem fra ymse utesteder, åpninger og nachspiel: Selvbevisste, sensitive og seksuelt søkende. Men i likhet med en film som Aune Sands Dis er det ikke i kunstnerens skarpe innsikt, men tvert imot mangelen på innsikt, at følelsen av noe ekte og ærlig kommer til syne. Og i Homo Sacco blir det banale språket og den mislykkede omgangen med teoretisk tenkning paradoksalt nok det nærmeste boken kommer en kvalitet, ved at forfatteren gir seg til kjenne.

 

Gjenkjennelige skikkelser. Homo Sacco er egentlig refleksjonsteksten til kunstner Thomas Kvams stipendprosjekt Pulp Philosophy i 2015 (den kunstneriske ekvivalenten til en doktorgrad). Om dette er en holdbar akademisk tekst, var en sak for bedømmelseskomiteen. Men som ordinær roman, slik den nå foreligger, fungerer den dårlig. Boken er ikke kunst, enda mindre relevant som akademia, og minst av alt god litteratur.

Annonse