Annonse
00:00 - 27. oktober 2017

Et fremtidig referanseverk

Riad Sattoufs tegnede memoarer vil ta sin plass blant den europeiske tegneseriens epokegjørende selvbiografier.

Formative år: Riad Sattouf skildrer et Syria preget av fattigdom, antisemittisme og vold, men tonen er gjennomgående lett og humoristisk. Illustrasjon: Riad Sattouf
Annonse

Etter at hans andre spillefilm floppet i 2014, gikk Riad Sattouf i gang med sitt første lengre tegneserieprosjekt. Frem til da hadde den syriskættede franskmannen hovedsakelig laget humortegneserier i kortformat (blant annet som fast bidragsyter til Charlie Hebdo gjennom ni år), men med åpen timeplan og lite å tape, bestemte han seg for å realisere ideen om en tegnet skildring av barndommen sin i Midtøsten. Tre år senere tegner Sattouf fortsatt. I hjemlandet har Fremtidens araber vunnet prestisjetunge priser, høstet overstrømmende kritikker og blitt en vaskekte bestselger, og nylig kom det tredje av totalt fem planlagte bind ut på norsk.

Selv om det er den unge, blonde Riad som er seriens gjennomgangsfigur, er det faren Abdel-Razak som gestalter fortellingens sentrale drama. Den unge mannen vi møter i starten av fortellingen, er en idealistisk doktorgradsstudent med visjoner om en storstilt modernisering av den arabiske verden. I stedet for å bli boende i Frankrike etter å levert avhandlingen sin ved Sorbonne, flytter han derfor sin franske kone og deres sønn til Midtøsten. I bind to og tre har familien fått et nytt tilskudd i Riads lillebror Yahya, og handlingen foregår hovedsakelig i den fattige landsbyen Ter Maaleh utenfor Homs i Syria, der Abdel-Razak vokste opp.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Men da forfatteren debuterte med romanen Falketårnet i 1985, var det omvendt.
Men det er klart at det er en forsker her som føler seg utnyttet og tråkket på. Det må man ta på alvor.