Annonse
00:00 - 21. juli 2017

Tro på det gode

Aasne Linnestås kombinasjon av dikt og tegninger utvider poesiens mulighetsrom.

Omsorg: Det underliggende refrenget er en tro på at alt levende skal ha en plass. Tegning: Aasne Linnestå
Annonse

Gunnar Wærness sa en gang at det å kombinere poesi og tegninger «er en jævla god idé», men at han samtidig anså sjangerblandingen som «en demagogisk form». Forfatteren kunne lett gå i en felle, bildene kunne eksempelvis ende med å sementere tolkningsrommet i tekstene, eller omvendt. Formen truet med å manipulere og forføre både poeten og leseren.

Samtalen dette ble uttalt i handlet om Wærness’ eget forfatterskap (på Litteratur på Blå i 2015), og var følgelig en selvkritisk kommentar. Men så er det samtidig svært få norske poeter som har begitt seg ut på den type eksperimenter – Wærness er egentlig den ene man hittil har kunnet merke seg.

Derfor er det spennende at en annen etablert forfatter nå utkommer med en bastard-bok. Aasne Linnestå debuterte i 2000, og har siden utgitt en rekke romaner og diktsamlinger, i tillegg til essayistikk, dramatikk og librettoer. I møte med hennes nye bok blir man både en betrakter og en leser: Døgnbok består av omtrent like deler ord og tegninger, og ville antagelig fungert like godt på veggene i et utstillingsrom som mellom to permer. Verket utgis på forlaget H//O//F (sammen med 16 andre bøker) i forbindelse med Møllebyen Litteraturfestival i august, men står støtt på egne ben.

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvererklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Bøker