Annonse

Annonse

00:00 - 21. juli 2017

Tro på det gode

Aasne Linnestås kombinasjon av dikt og tegninger utvider poesiens mulighetsrom.

Omsorg: Det underliggende refrenget er en tro på at alt levende skal ha en plass. Tegning: Aasne Linnestå

Gunnar Wærness sa en gang at det å kombinere poesi og tegninger «er en jævla god idé», men at han samtidig anså sjangerblandingen som «en demagogisk form». Forfatteren kunne lett gå i en felle, bildene kunne eksempelvis ende med å sementere tolkningsrommet i tekstene, eller omvendt. Formen truet med å manipulere og forføre både poeten og leseren.

Samtalen dette ble uttalt i handlet om Wærness’ eget forfatterskap (på Litteratur på Blå i 2015), og var følgelig en selvkritisk kommentar. Men så er det samtidig svært få norske poeter som har begitt seg ut på den type eksperimenter – Wærness er egentlig den ene man hittil har kunnet merke seg.

Derfor er det spennende at en annen etablert forfatter nå utkommer med en bastard-bok. Aasne Linnestå debuterte i 2000, og har siden utgitt en rekke romaner og diktsamlinger, i tillegg til essayistikk, dramatikk og librettoer. I møte med hennes nye bok blir man både en betrakter og en leser: Døgnbok består av omtrent like deler ord og tegninger, og ville antagelig fungert like godt på veggene i et utstillingsrom som mellom to permer. Verket utgis på forlaget H//O//F (sammen med 16 andre bøker) i forbindelse med Møllebyen Litteraturfestival i august, men står støtt på egne ben.

Annonse