Annonse

Annonse

00:00 - 21. juli 2017

Ereksjon i hjertet

50 skribenter, 50 artikler, fem tiår: Den amerikanske rock-journalistikkens historie viser hvordan en litterær sjanger vokste frem samtidig med en ny musikkform.

Høy flamme: Jim Morrison og The Doors fyrer opp Fillmore East i New York, mars 1968. Foto: Yale Joel/The LIFE Premium Collection/Getty Images

Hva er den blanke, runde metallskiven midt på omslaget til Shake it Up – en ny, stortrommetykk antologi med høydepunkter fra amerikansk musikkjournalistikk gjennom femti år? Er det en disk av noe slag? Noe til en sampler eller en miksepult som jeg ikke skjønner?

Nei, selvfølgelig, det er en volumkontroll, og den er naturlig nok skrudd til 11, som det heter i en kanonisert scene fra rockesatiren This is Spinal Tap – med andre ord forbi maks.

Omslagsillustrasjonen forteller en god del om stilnivået – og sjarmen – i mye pop- og rock-kritikk. Det er en lyskasterbadet scene for overdrivelser og utrop, høylytte fornærmelser og bredbent posering. Det er også en boltreplass for paradokser og selvmotsigelser. En låt, artist eller stilretning kan når som helst utropes til det eneste saliggjørende, før man i neste øyeblikk sier nøyaktig det samme om stikk motsatte uttrykk (sånn sett minner musikkjournalistikken litt om Karl Ove Knausgård).

HER !

Annonse