Annonse
00:00 - 05. mai 2017

Karl Ove ser på bilder

Observasjonskraften vinner til slutt over høystemtheten i Karl Ove Knausgårds bok om Edvard Munch.

Til venstre, Maler ved husveggen, 1942. Olje på lerret, 90 x 68, Munchmuseet. Til høyre, Inger Munch i svart, 1884. Olje på lerret, 97 x 67 cm. Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Foto: © Munchmuseet
Annonse

Her er en beundringsverdig ting ved Karl Ove Knausgård: Han bryr seg ikke om bagateller eller uvesentligheter. Forfatteren som i Om våren prediket «inderlighetens overlegenhet», vil alltid inn dit det brenner, der det nesten brister, som det heter på knausgårdsk, til «det som alltid gjelder», som han skriver et sted i sin nye bok om Edvard Munch.

Derfor går det bare én side av denne utgivelsen, som har fått den nydelige tittelen Så mye lengsel på så liten flate, før vi føres fra Munchs lerret – i dette tilfellet et lite bilde av en turkis kålåker mot en blåsvart åsrygg – til tilværelsens innerste mysterier. I landskapet ser Knausgård døden, «som om bildet vil forsone seg med døden, men at det finnes en rest av noe forferdelig igjen, og det forferdelige er det ukjente.» Alt står på spill, alltid, overalt.

 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Bøker