Annonse
00:00 - 21. april 2017

Portrett av kunstneren som ungt monster

John Ajvide Lindqist blander selvbiografi, skrekkroman og drapet på Olof Palme i en uhørt allegorisk miks.

Olof Palme er død: Tidlig i Bevegelsen, John Ajvide Lindquists sjette roman, står jeg-fortelleren i dette gatekrysset på Sveavägen i Stockholm og kikker seg rundt. Foto Björn Elgstrand / NTB Scanpix
Annonse

En av bivirkningene ved å følge Palme-etterforskningen som ung avisleser på 1980-tallet, var at man ble lommekjent på steder man aldri hadde vært, en geografi som antok en mytisk aura. Kinolokalet Grand, der Palme og kona Lisbet så Brødrene Mozart. Spaserturen etterpå, ned Sveavägen, en av Stockholms hovedpulsårer, til punktet hvor den brede avenyen krysser Tunnelgatan. Butikklokalet Dekorima like ved, der Sveriges statsminister ble skutt og drept på fortauet utenfor, 28. februar 1986.

Tidlig i Bevegelsen, John Ajvide Lindquists sjette roman, står jeg-fortelleren nettopp i dette gatekrysset og kikker seg rundt. Han tenker at området utgjør kvintessensen av Stockholm, et tilsynelatende begivenhetsløst sted hvor du bare trenger å ta noen skritt i en hvilken som helst retning for at noe skal skje. «Du er i navet.»

 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.