Annonse

Annonse

00:00 - 10. mars 2017

Ung mann i nytt land

Livet som flyktning i Norge sett gjennom japanske tegneseriebriller.

Tegning fra utgivelsen / Jippi forlag

En eller annen gang i 2013 eller 2014 – omtrent samtidig som han forlot Bergen til fordel for Berlin – la den argentinske tegneserieskaperen Berliac (f. 1982) om stilen. Plutselig ble det skissepregede, naturalistiske uttrykket som preget de tidlige arbeidene hans erstattet med harde svart-hvitt kontraster og et visuelt språk som pendlet mellom ulike nivåer av abstraksjon og karikatur på en måte som er særegen for en viss type japanske tegneserier fra 60- og 70-tallet. Det var åpenbart at Berliac hadde oppdaget gekiga, og at han i større grad enn kanskje noen annen vestlig tegneserieskaper hadde gjort arven etter pionerer som Seiichi Hayashi og Yoshiharu Tsuge til en del av sitt eget uttrykk.

«Gekiga» kan oversettes med «dramatiske bilder», og stammer fra Yoshihiro Tatsumi, som ville markere et skille mellom de konfronterende, sosialrealistiske arbeidene han og hans åndsfrender produserte og den typen sjangerpreget manga som dominerte det japanske tegneseriefeltet. Utenfor Japan er Tatsumi den mest kjente av gekiga-tegnerne (se blant annet novellesamlingen Kikkeren som utkom på norsk i 2012), men det er først og fremst Hayashi og Tsuges surrealistiske visuelle poesi som peker seg ut som den primære inspirasjonskilden bak det Berliac selv kaller «gaijin gekiga» – altså «utlendingsgekiga».

 

Lese mer?

UKEPASS
59,-
per utgave
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
Årets ukesavis! European Newspaper Award
ABONNEMENT
Fra 170,-
per måned
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer eAvis og tilgang til hele arkivet med over 50 000 artikler.

Annonse