00:00 - 06. januar 2017

Ane Farsethås: Øyeblikket som stadig kommer – og stadig forsvinner

Man kan ikke endre ­historien. Men samtiden kan man gjøre noe med, skriver Ane Farsethås.

Gledelig nok synes 2017 å være et år der norske forleggere gjør noe med det snevre utvalget som tradisjonelt har preget oversettelsene av amerikansk litteratur. Det skulle da også bare mangle: Colson Whiteheads Underground Railroad er et av de største gjennombruddene siden Jonathan Franzens Corrections. Claudia Rankines Citizen er den sentrale referansen i Black Lives Matter-bevegelsen og har solgt uvanlig mye for en diktsamling. Å utgi disse og Booker-vinner Paul Beatty har lite med idealisme å gjøre, men er uttrykk for en bransje som gjør det den skal: utgi salgbare bøker som også er god litteratur. Utgivelsene speiler dessuten en situasjon der en stor andel av forfattere som er blitt tilkjent sentrale litterære priser de siste årene, har hatt afroamerikansk bakgrunn, mange også med bøker som eksplisitt tematiserer rase i USA.

 

Midt under det som fremsto som et øyeblikk der svart amerikansk litteratur ble stilt i forgrunnen av kulturen, og mens Beyoncés Lemonade ble hyllet av pressen for sitt kløktige spill på et bredt spekter av afroamerikanske kulturuttrykk, ble jeg under et opphold i USA i vår invitert til lanseringen av et spesialnummer av det prestisjetunge fotomagasinet Aperture. Nummeret, «Vision & Justice», bød på en solid gjennomgang av fotoets betydning for svart identitet i Amerika. Med artikler om hvordan Frederick Douglass, den tidligere slaven som ble politiker og forfatter, aktivt brukte portrettfoto, til hvordan Obamas presidentskap er blitt tolket fotografisk, byr nummeret på bidrag fra noen av USAs fremste fotografer, med tekster av fremstående forfattere som Teju Cole og Claudia Rankine.

En av de prominente skribentene i bladet, som også talte under lanseringen, var Margo Jefferson, anerkjent litteratur- og teaterkritiker i New York Times gjennom flere tiår og vinner av årets amerikanske kritikerpris for beste memoarverk, for boken Negroland. Jeg var så heldig å bli introdusert for Jefferson, og spurte litt klossete om det ikke var rart at en slik utforskning av fotoets betydning for svart identitet ikke var kommet før, siden ideen virket like opplagt som relevant? «Hvis noe virker opplagt, er det sannsynligvis fordi det er langt på overtid» (long overdue), svarte Jefferson.

Lese mer?

UKE
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis
ABONNEMENT
-40%
fra kr 100,-/mnd.
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin