Annonse
20:00 - 01. september 2016

Størst av alt er nysgjerrigheten

To av den engelskspråklige litteraturens sterkeste kritikere viser oss at vitebegjæret er langt viktigere enn objektet begjæret retter seg mot, skriver Bernhard Ellefsen.

Nysgjerrighet: Både Teju Cole og Geoff Dyer reiser, tenker og møter kunsten og samtiden med hele seg. Fotokunst står sentralt for begge. Bildet er tatt i Peru, av Martin Parr, en av fotografene Dyer har skrevet om. Foto: Martin Parr / Magnum Photos / NTB Scanpix
Annonse

For et par-tre år siden så jeg en teaterforestilling laget av kompaniet Verk Produksjoner. Stykkets tittel var Stalker (etter Andrej Tarkovskijs mesterverk av en film fra 1979) og undertittelen «A Story About a Film About A Journey to a Room». Forestillingen hadde ikke noen egentlig handling, snarere var det som om scenen ble fylt av den ene fortellingen etter den andre, folk som på ulike vis delte sine minner om hvordan det var å se nettopp Tarkovskijs film. Skuespillerne tok åpenbart stemmene til en rekke forskjellige mennesker, som om de leste opp intervjutranskripsjoner, og filmen ble vevd inn i personlige biografier, verdenshistoriske hendelser, cappuccinoens gjennombrudd på norske (eller var det russiske?) kafeer, og så videre.

Verks Stalker var morsom og frisk og nesten sexy i sin visualitet. Men mest av alt var det en sterk intellektuell mobilisering av et stort kunstverk, et vellykket forsøk på å sette Tarkovskijs film i bevegelse – et solid stykke kunstkritisk tankearbeid.

Like før stykket ble vist, hadde jeg lest den lille boken som var stykkets egentlige forelegg, nemlig den engelske kritikeren Geoff Dyers Zona. A Book About a Film About a Journey to a Room. I dette langessayet – som også dreier seg om opplevelsen av å se Stalker mer enn selve filmen – briljerte Dyer i den kritiske øvelsen han er blitt så berømt for, nemlig å gå og gå og gå og gå, men aldri komme til døra. På samme måte som i hans tidligere bok om D. H. Lawrence (En ren besettelse fra 1997, oversatt til norsk i 2014) opptrer han som en kritikkens Tristram Shandy, tilsynelatende uendelig pratsom, og samtidig fullstendig ute av stand til å holde seg til saken eller komme til poenget.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse