Annonse
00:00 - 05. august 2016

Superkongens byrde

Ta-Nehisi Coates’ versjon av tegneserien Black Panther er identitetspolitikk for viderekomne.

Superhelter: Tegner Brian Stelfreeze er en dyktig forteller og en tiltalende stilist, men målt opp mot det samtidige superheltlandskapet er Black Panthers formspråk påfallende konvensjonelt. ⇥Illustrasjon: Brian Stelfreeze and Laura Martin / Marvel
Annonse

Da den prisbelønte forfatteren og journalisten Ta-Nehisi Coates i fjor ble annonsert som forfatteren av Marvel Comics’ nye Black Panther-serie, gikk det en bølge av hevede øyenbryn gjennom den populærkulturelle offentligheten. For selv i en tid da superheltsjangeren høster betydelige kulturell legitimitet fra blockbusterne som hvert år beleirer kinoer verden over, tilhører det sjeldenhetene at respektable forfattere begir seg inn i superhelttegneserienes verden uten et beskyttende lag av subversivitet eller ironi.

Og det store spørsmålet var nøyaktig hva den profilerte Atlantic-skribenten og Between the World and Me-forfatteren reelt sett kunne oppnå utover den åpenbare symboleffekten av at eventyrene til Marvels mest prominente svarte superhelt ville bli ført i pennen av en svart intellektuell.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Sadisme, manipulering og overskridelse håndteres nokså oppskriftsmessig i disse novellene.
– Dette er helt i tråd med regjeringens litteraturpolitikk, og ikke overraskende i det hele tatt.
Schrauwens metode består i å projisere sin egen tegnede avatar inn i ulike sjangre og miljøer.