Annonse
00:00 - 29. april 2016

Utflytende heltekvad

Skravlete og ufokusert bok om en av Norges mest distinkte arkitekter. Men få for all del med deg utstillingen!

Sentral i norsk arkitekturhistorie: Lars Backer døde ung, men rakk å sette tydelige spor i norsk arkitektur. Blant annet tegnet han Ekeberg-restauranten i Oslo (til høyre). Til venstre: Finn Kraffts Portrett av Lars Backer, (1921). Foto: Anders Beer Wilse. Begge bilder: Nasjonalmuseet for arkitektur
Annonse

Som arkitekten bak den lett gjenkjennelige Ekeberg-restauranten er det bred enighet om at Lars Backer (1892–1930) innførte modernismen i norsk arkitektur. I tillegg tegnet han en annen restaurant, Skansen, som lå på Kontraskjæret i Oslo (revet i 1970), samt den litt oversette åtte etasjer høye Horn-gården som fortsatt står på Egertorget i Oslo. Det tydelige bruddet med den historistiske stilen og den gjenkjennelige arkitekturen til de nye husene, kombinert med det faktum at Backer døde alt som 38-åring, har gjort ham til en helt og en wonderboy i norsk arkitekturhistorie.

Både på grunn av kvaliteten på kunstnerskapet og denne litt dogmatiske heltedyrkelsen hadde det vært artig å lese et skikkelig portrett av Backer, der man kom mannen inn på livet og virkelig lærte ham og arkitekturen hans å kjenne. Dessverre er den nye boken til Ulf Grønvold til liten hjelp i så måte. Arkitekt Lars Backer og hans tid er en svulstig og heroiserende beretning like blottet for kritisk tanke som den er spekket med meningsløse digresjoner som på effektivt vis sørger for at hovedpersonen forblir like fortidig og diffus som de sepiafargede fotografiene boken er illustrert med.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse