Annonse
00:00 - 05. februar 2016

Livet puster tverrvers

Øyvind Bergs uoppdragne, men lærde forfatterskap tjener på å leses i ett.

Stilblanding: Siden debuten i 1982 har en blanding av høyt og lavt gjennomsyret Øyvind Bergs forfatterskap. Nå er han ute med dikt i utvalg. Foto: Siv Dolmen
Annonse

Øyvind Berg er sannsynligvis den eneste – eller i det minste den eldste! – norske poeten som kan finne på å vise til Homer i ett dikt, og samtidig la «brunst» rime på «kunst» i et annet. Visst er diktene hans obsternasige, litt som nidvers klassens kuleste bråkebøtte skribler på tavlen idet læreren snur ryggen til. Og visst er de også lærde, høybårne etterkommere av alt som opp igjennom tidene er blitt skrevet ned, sunget eller trykt. Miksen av høyt og lavt gjennomsyrer Bergs lyriske forfatterskap, som nå har fått sin foreløpige oppsummering i utvalget Offentlig ømhet. Ikke alle diktene fra 1982 til nå.

 

Refs og rim. Holdningen til stilblandinger har, i likhet med poesien og verden for øvrig, selvfølgelig endret seg kraftig siden Berg debuterte i 1982. I dag kan yngre poeter like gjerne henvise til Tupac som til Tu Fu, og å skrive talemålsnært eller endog på dialekt blir lest som språklig oppfinnsomhet snarere enn språklig slurv. Det finnes knapt lenger noen tilgjengelige ordvalg, former eller tema som anses som direkte upoetiske. Eller?

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.