Annonse
00:00 - 26. februar 2016

Haagensen: Debutantprisnominasjoner uten de store

Nominasjonene til Tarjei Vesaas‘ debutantpris burde vekke bekymring i landets største forlag, skriver Olaf Haagensen.

Annonse

Nominasjonene til Tarjei Vesaas‘ debutantpris 2015, som ble offentliggjort tidligere denne uken, er på mange måter et speil både for mangfoldet i den unge samtidslitteraturen og de skiftende maktforholdene i norsk forlagsverden. Og de får en til å ønske at juryen – Den norske Forfatterforeningens litterære råd – hadde lest Vesaas-prisens vedtekter like nøye som vi må anta at den har lest fjorårets debutanter.

Det mest sammenfattende den tendenssøkende kritiker kan si om de fire nominerte bøkene, er nok at de er svært forskjellige. Maria Navarro Skarangers roman Alle utlendinger har lukka gardiner, en oppvekstskildring fra Romsås i Oslo skrevet på såkalt kebabnorsk, er en tekst gjennomsyret av sosial og språklig realisme, mens Maria Dorothea Schrattenholz’ langdikt Atlaspunkt sikter mot den store tomheten rundt oss og forteller med science fiction-litteraturens virkemidler om en fremtid der menneskeheten har forlatt en ødelagt jordklode og bosatt seg på Mars.

Kenneth Moes roman Rastløs er – hvis vi tillater oss å se stort på det – Unge Werthers lidelser 2.0: Kjærlighetssorgen er fortsatt (nesten) like vond som på Goethes tid, men i dag kan den i hvert fall døyves med studielån og nettporno. I Paal Maage Elstads diktsamling Kun en liten del av universet er subjektets henvendelse til leseren langt mindre fortvilt enn hos Moe, den eksistensielle byrden tyngre og stemmen ikke uten sentrallyrisk gjenklang: «Du? La fyrstikkene ligge/ utente: En mørk natt er bare/ en annen type natt/ La trærne vokse i fred».

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse