00:00 - 29. januar 2016

Olaf Haagensen: Stormen ved Europas grenser

Stormen er et verk som strever utover sitt ­historiske øyeblikk, skriver Olaf Haagensen.

Maktkamp i Middelhavet: Shakespeares Stormen gir gjenklang i begynnelsen av 2016 – når vi nettopp har lagt bak oss et år der 3771 mennesker mistet livet i Middelhavet på vei til Europa. Foto: Øyvind Eide

I 2016 er det 400 år siden William Shakespeares død. Det vil selvfølgelig bli storslått feiret i England og markert på forskjellige måter verden over, inkludert her i Norge, hvor man i de kommende månedene blant annet kan få med seg teateroppsetninger av Richard III og Romeo og Julie. På bokfronten er det magrere. Så vidt jeg kan se er det bare én Shakespeare-utgivelse i de norske forlagenes vårkataloger, nemlig Erik Bystands nye gjendiktning av The Tempest, den første på bokmål siden André Bjerkes versjon fra 1970.

The Tempest, eller Stormen, blir gjerne regnet til de skuespillene der Shakespeares geni når de aller ypperste høyder. Samtidig er det også et verk som liksom strever utover sitt historiske øyeblikk. I oppsetningen som spilles på Nationaltheatret nå, har man gått så langt som til å innføre klimakrisen som et element i stykket. En mer åpenbar lesning er å bruke Stormen til å reflektere over hva det innebærer å leve innenfor Europas grenser ved inngangen til det 21. århundret.

Annonse