Annonse
13:58 - 07. mai 2015

Politikken teller

Litteraturpolitikken har avgjørende betydning for hvilke bøker som blir solgt, skriver Bernhard Ellefsen.

Annonse

For første gang er det utarbeidet helhetlig statistikk for omsetningen i den norske bokbransjen. I Kulturrådsrapporten med den knusktørre tittelen «Litteratur i tall 2013» kommer litteraturpolitikkens avgjørende betydning for hvilke bøker som selges og hvordan de når ut til leserne, klart og tydelig frem.

Rapporten har allerede skapt overskrifter for den ikke særlig overraskende nyheten om at det knapt selges e-bøker i Norge. Formatet som teknologientusiastene hevdet at skulle bli bransjens fremtid, utgjorde i 2013 0,4 prosent av det totale salget, og professor Tore Slaatta har rett når han sier at det er «markedet som holder igjen», ikke forlagene (Klassekampen, 28. april). Etterspørselen etter e-bøker er ganske enkelt mye mindre enn hva man får inntrykk av når Vidar Kvalshaug og Eirik Newth høylytt og begeistret tvitrer om den trykte kodeksens arvtaker.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse