Annonse
13:50 - 24. april 2015

Litterære munnskjenker

Kunden har ikke rett.

Annonse

I slutten av mars slapp Morten Strøksnes fra seg et hjertesukk over den norske kjedebokhandelens tilstand i Bergens Tidende, og denne uken har Klassekampen rettet offentlighetens søkelys mot et fenomen som lenge har vært beryktet og omdiskutert i bransjen: bokhandelkjedenes innkjøpsråd. Hver vår må forlagene selge inn sine titler til et slags panel av kremmerdommere, og ikke overraskende får omsetningspotensialet mer oppmerksomhet enn den litterære verdien.

Men det er ingen grunn til bekymring, forsikrer Norli Libris-direktør John Thomasgaard: «Bokrådet gjør ikke annet enn å speile kundenes ønsker og behov», og forklarer med det hvordan kjedebokhandelen i sannhet går gentle into that good night.

Mot kommersialiseringen står som oftest vi litterater med argumenter om kulturelt ansvar og litteraturens betydning. Faktum er at også for bokhandlenes bunnlinje er ensrettingen og overeksponeringen av bestselgere en sikker vei til avgrunnen. Bokbransjen utdanner kundene sine, og får dermed det publikummet den fortjener.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse