11:59 - 07. mai 2015

Kjenn din fiende

Tre bøker forsøker å forstå en trussel som oppleves som den mest presserende på jordkloden. Men det viktigste for å forstå fremveksten av IS’ brutalitet mangler.

Brutalt: Det er langt viktigere å forså IS sosiologisk enn teologisk og propagandistisk, skriver Henrik Thune. I januar måtte IS trekke seg ut av den syriske byen Kobani (bildet), men kamphandlingene i forkant etterlot enorme ødeleggelser. Foto: Halil Fidan/Anadolu Agency/Getty Images

Da organisasjonen IS, lokalt kjent under det arabiske akronymet DAESH (Den islamske staten i Irak og stor-Syria), grytidlig på morgenen 10. juni i fjor erobret Iraks tredje største by, Mosul, fulgte to ting: Det første var et unisont utrop av forbauselse. Selv i Barack Obamas hvite hus var man bestyrtet. Få måneder tidligere hadde presidenten beskrevet IS som et sjanseløst andredivisjonslag i den globale jihad-ligaen. Nå var organisasjonen en «direkte trussel mot USA» og «hele verdens sikkerhet».

Det andre som fulgte, var en plutselig opphopning av forklaringer på hva denne organisasjonen egentlig var. Eksperter på islam, terrorisme og religiøs fanatisme tilbød et virvar av konkurrerende analyser. Noen pekte på apokalyptiske strømninger innen islam, andre snakket om et slags «al-Qaida på steroider», eller sammenlignet med Pol Pots Røde Khmer og den spanske borgerkrigen og kommunismen på 1930-tallet. Det var noe Tolkienaktig over det hele, den mørkeste Sauronkraften som plutselig var steget frem og uten forankring i tid og rom.

Annonse