Annonse
00:40 - 10. april 2015

Et glemt mesterverk

LITTERATURHISTORIE En romandebut fra 1935 begeistret datidens viktigste kritikere – i Norge og i USA. Så gikk den i glemmeboken. Den bør hentes frem igjen.

Litterær sensasjon: Også i 2015 fester Magnhild Haalkes fortettede og intense fortelling seg dypt i leseren. Her er hun portrettert av ektemannen, billedkunstneren Hjalmar Haalke. Foto: O.Væring
Annonse

I Norsk biografisk leksikons artikkel om den nordtrønderske forfatteren Magnhild Haalke kan vi lese at debutromanen Allis sønn (1935) «straks plasserte henne mellom dei fremste norske forfattarane» og at hennes skildringer av psykologi og miljø «sikrar henne ein varig plass i norsk litteratur». Tatt i betraktning at knapt noen jeg har snakket med har hørt om Haalke, og langt mindre hennes debutroman, fremstår leksikonets skråsikkerhet som mildt komisk. Men da jeg for noen måneder siden ble spurt om å holde et foredrag om Haalke og leste Allis sønn for første gang, tenkte jeg umiddelbart at romanen burde ha sikret henne en slik varig plass. Den er nemlig oppsiktsvekkende god. Og altså nesten helt glemt.

Magnhild Haalke ble ikke oversett i samtiden. Hun ble derimot anmeldt og lest og diskutert gjennom hele forfatterskapet (som teller 27 bøker). Finlesing av bibliografiske oversikter avslører dessuten at hennes første roman ikke bare fikk et betydelig internasjonalt gjennomslag, men også begeistret en amerikansk kritiker vi fremdeles tenker på med den største beundring.

 

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.