Annonse
11:27 - 02. januar 2015

Der verket krysser sine spor

Marguerite Duras som offentlig person sto i Frankrike lenge i veien for Duras som forfatter. I en ny utstilling til hundreårsjubileet har skriften fått forrang.

Litterær sang: Utstillingen Duras Song vises på Pompidou-senteret i Paris i vinter, i anledning forfatteren Marguerite Duras‘ 100-årsjubileum. Foto: Hervé Véronése/Centre Pompidou
Annonse

Det finnes ingen forfatter like formbevisst som Marguerite Duras. Etter en suksess som Elskeren ville enhver ha lent seg tilbake, trygg på å ha funnet sin måte å uttrykke seg på. Ikke Duras. Hun sa tvert imot: Nå kan jeg ikke lenger skrive på samme måte.

Det sier Jean-Max Colard. Han er kunstkritiker, førsteamanuensis i fransk litteratur og redaktør i kulturavisa Les Inrockuptibles, og har kuratert utstillingen Duras Song som vises på Pompidou-senteret i Paris i vinter i anledning forfatteren Marguerite Duras‘ 100-årsjubileum.

Ikke sjelden nevnes Marguerite Duras som et litterært forbilde for norske forfattere, som Tomas Espedal og Hanne Ørstavik. Men det er liten tvil om at det er «Elskeren» de fleste forbinder Duras med her hjemme. Sånn er det også i Frankrike – men i den franske litteraturverdenen markerer den boka mer enn noe annet Duras‘ inntreden i det gode selskap. Da fikk hun nemlig endelig den høythengende Goncourt-prisen.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.