Annonse
00:00 - 04. desember 2015

Fremmede verdener

To nye utgivelser om Midtøsten og flyktningkrisen viser tegneseriens spenn mellom kunstform og dokumentarisk verktøy.

Åttitallets Libya: Riad Sattoufs «Fremtidens araber» fanger tidsånden på en måte som er få memoarer forunt. Illustrasjon: Riad Sattouf
Annonse

Blant de relativt få tegneseriene som tar steget ut fra tegneseriefeltets ghetto og over i det allmenne kulturbildet, finner man påfallende mange skildringer av krig, flyktninger og kulturkonflikter. Art Spiegelmans andre verdenskrig-memoar Maus er fortsatt manges første prøvende skritt inn i tegneserienes verden i voksen alder, og hvis man ikke begynner der, er det store sjanser for at porten åpnes av Marjane Satrapis selvbiografiske Persepolis, Joe Saccos journalistiske arbeider fra Balkan og Midtøsten, eller Guy Delisles reisedagbøker fra Pyongyang, Shenzhen og Jerusalem.

I år har listen fått et nytt tilskudd i form av Riad Sattoufs Fremtidens araber. Etter at den vant prisen for beste album på verdens største tegneseriefestival Angoulême, er dette blitt årets mest omtalte tegneserieutgivelse. Første bind skildrer syriskættede Sattoufs unge år i Libya og Syria, og har fanget tidsånden på en måte som er få memoarer – og langt færre tegneserier – forunt.

 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.