Annonse
14:19 - 08. mai 2014

Sjelens historiker

Med sin samling av dokumentariske monologer fra Tsjernobyl og Sovjet har Svetlana Aleksijevitsj skapt god journalistikk om til stor litteratur.

Monologer: I Bønn for Tsjernobyl samler Svetlana Aleksijevitsj historiene til mennesker som fikk livene sine merket av atomkatastrofen i 1986. Bildet er fra en hastig forlatt høyblokk i Pripjat, som ble stående som en spøkelsesby etter ulykken. Foto: Martin Godwin/Getty Images
Annonse

Hviterussiske Svetlana Aleksijevitsj har med båndopptageren som følgesvenn forvandlet seg til et reisende øre. Bøkene til forfatteren som stadig oftere omtales som en nobelkandidat, består av en rekke monologer: ikke oppdiktede versjoner av hendelser Aleksijevitsj har fått nyss i, men faktiske vitnesbyrd hun har samlet gjennom hundrevis av intervjuer, gjort over en årrekke. Selv betegner hun seg som en «sjelens historiker».

«Ingen vitner/for vitnet» lyder de siste linjene i et av Paul Celans dikt. Med livsverket Utopiens stemmer har Aleksijevitsj gjort seg til et slikt vitne for Sovjet-menneskene, for det lille menneskets historie, fortellinger som ellers kunne forstummet. Nå utkommer to av bøkene på norsk: Bønn for Tsjernobyl, som samler historiene til mennesker tilknyttet atomkatastrofen – de evakuerte, soldatene som utførte evakueringen, opprydderne og tilflytterne – og Krigen har intet kvinnelig ansikt, hvor kvinner som på ulike vis tjenestegjorde for Sovjet under andre verdenskrig, deler sine krigsberetninger.

 

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.