Annonse
09:08 - 13. juni 2014

Offentlig­heten er ikke et leirbål

Hvorfor forfaller det som skulle vært den nye ambisiøse journalistikken på nett så lett til fankultur og livsstilsanbefalinger i nye gevanter?

Illustrasjon: Xueting Yang
Annonse

Norsk journalistikk – og offentligheten vår som sådan – hungrer etter nye digitale publikasjoner som på samme tid presenterer grundige saker med offensiv bruk av nettets multimediale muligheter og finner et bærekraftig økonomisk grunnlag. Med beundring, og en viss misunnelse, har vi sett oppfinnsomme, engelskspråklige løsninger fra uavhengige (for eksempel The Atavist som selger omfangsrike enkeltreportasjer som elektroniske «singler») så vel som tradisjonsrike medieaktører. Ved hjelp av direkte økonomiske bidrag fra publikum, tematisk spissing, lave publikasjonskostnader og umiddelbar leserrespons, kan relativt små initativ avstedkomme innhold av høyeste kvalitet.

 

Syndikert begeistring. Så langt har vi likevel sett få vellykkede nettmagasiner i Norge. I stedet har vi fått et knippe prosjekter som mer enn noe annet minner om skrivende menneskers ordrike alternativer til se-hva-jeg-har-gjort-veggene på Facebook. Fremst, og mest omtalt, blant dem er Harvest, et nettmagasin om «menneske og natur».

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse