Annonse
09:16 - 21. februar 2014

Nerdenes hevn

Kunsten å gjøre Arne Bendiksen og Kirkelig Kulturverksted til del av en vill og fantastisk musikkhistorie.

Tekstsamling: Lars Mørch Finborud skriver om det tyvende århundrets kunstmusikk og samspillet med elektronisk teknologi og ulike sidegrener av populærmusikken. Foto: Anniken C. Mohr
Annonse

I sin romandebut, De svarte skiltene (2013), beskrev Lars Mørch Finborud en enorm samling «jutegnask»: tilsynelatende alminnelige gjenstander store kunstnere hadde vært i kontakt med. Fortellingen skapte et fiktivt univers med utrolige og komiske gjenstander som ga kunsten en dåm av noe eventyraktig, på samme måte som en Jan Kjærstad har gjort det i utallige romaner. Med sin nye bok, Å slipe ned gravsteiner, viser Finborud at kunstens verden ikke trenger fiksjon for å gløde av slik overdådig fargerikdom.

Særlig er det det tyvende århundrets kunstmusikk og dens tiltagende samspill med elektronisk teknologi og ulike sidegrener av populærmusikken Finborud undersøker. Med utgangspunkt i sin egen bakgrunn fra det norske hiphopmiljøet og sin nåværende stilling som kurator ved Henie-Onstad Kunstsenter, serverer han i denne boken en serie korte spaltetekster (fra herværende avis) sammen med historiske oversiktsartikler fra tidsskrifter som Vinduet og Eno.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse