Annonse
13:32 - 13. mars 2014

For musikkens skyld

Eivind Buene vekker døde menn til live i kampen for en mer overskridende kunst.

Dobbeltliv: Eivind Buenes nesten unike «dobbeltliv» som komponist og forfatter muliggjør lærerike essays med innforlivede perspektiver på begge kunstarter. Foto: Ellen Lande Gossner
Annonse

Da jeg for drøye ti år siden begynte å studere litteratur og leste Mens vi venter på Godot, tenkte jeg at det ville være genialt å skrive en lang oppgave om betydningene av ordet «silence», som gang på gang dukker opp i Becketts sceneanvisninger. Min idée fixe var nok like mye et forsøk på å imponere medstudentene som utslag av litterær nysgjerrighet, og oppgaven ble det heldigvis aldri noe av.

Impulsen står likevel tilbake som et uttrykk for at det er i pausene et fullstendig uforutsigbart kunstverk er på sitt mest intense. Her, i et kort øyeblikk, tenker leseren at alt kan skje.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse