Annonse
10:14 - 05. september 2014

Endetidsrealisme

Brit Bildøen skaper et urovekkende bilde av Oslo anno 2019.

Leseverdig: 22. juli har fått sin litterære behandling i flere romaner, denne gang av Brit Bildøen. Foto: Linda Cartridge
Annonse

I sommer gikk jeg omkring i en av disse stille fiskelandsbyene helt vest på Sjælland hvor den danske bindingsverksidyllen liksom insisterer på sin egen uskyld, uansett hvor mye omverdenen skynder seg mot stupet. Fadbamsen i glasset og stjerneskuddet på tallerkenen smilte med påfallende likegyldighet til sabelrasling fra Kreml, brutale islamister på fremmarsj og vannspeilet som kryper jevnt oppover mot bryggekanten der nede ved de blasse, blå fiskeskøytene.

De omkalfatrende endringene som på 1900-tallet gjorde landsbyer som denne nesten folketomme, har for vårt århundre blitt til en lekkasje av mening og håp: Samtidens uoverstigelige problemer setter seg i kroppen. Og vi avkreves ikke det luftigste av tankesprang for å se Norden som én stor, selvfornøyd fiskelandsby på den internasjonale skueplassen. I Brit Bildøens Sju dagar i august møter jeg igjen denne uroen – opplevelsen av å leve i en snikende endetid – fortettet i et ukelangt forløp.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse