Annonse

Annonse

14:28 - 23. oktober 2014

Cowboy i solnedgang

Den belgiske kultserien Cowboy Henk er plump og barnslig. Derfor er den vellykket.

Fordobling: Cowboy Henk driver gjøn med konvensjoner i tegneserier og billedkunst, men er også selv et stykke surrealistisk kunst.

ANMELDELSE

Striper og andre korte tegneserier møtes gjerne med forventninger om å ha et tydelig sluttpoeng. Helt siden Mort Walkers Billy på 1950-tallet, har malen vært at seriene sømløst loser leseren til latter i siste rute. Oppskriften er om ikke enerådende, så fortsatt sterkt dominerende på tegneseriesidene også i norske dagsaviser.

Belgiske Cowboy Henk er i så måte en antiserie. De korte episodene, som oftest bare én side, kan synes å være uten poeng eller er så overtydelige at de snarere irriterer enn morer leseren. Cowboy Henk ble da heller ingen kioskvelter da serien for ti år siden først ble oversatt i det kortlivede humorbladet Bizarro.

Mitt neste poeng, og det kommer neppe som noe sjokk gitt ansatsen, er at den belgiske cowboyen fortjener bedre. Signaturene Kamagurka, som skriver manus, og Herr Seele, lager dadaisme i tegneserieform, en underbevissthetens serie som lykkes fordi den også er plump og barnslig. Serien ble skapt allerede i 1981, og fikk solid kultstatus da den ble trykket i Art Spiegelmans antologi RAW, selve manifestet for internasjonal tegneseriekunst.

Lese mer?

UKE
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
3 uker gratis
Når verden går av hengslene, blir det enda viktigere å se på hva som ligger bak.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse