Annonse
08:36 - 22. februar 2013

Uvanlig sterk romandebut

Lars Mørch Finborud er i godt litterært selskap når han lar debutboken dreie rundt en skrulling og tingene han samler på.

Hverdagsflukt: Lars Mørch Finborud har med hell funnet inspirasjon hos flere av samtidslitteraturens mest fantasirike forfattere. Foto: Anniken C. Mohr
Annonse

I intervjuer pleide Alfred Hitchcock ofte å snakke nedsettende om en type filmer han kalte sink-to-sink-pictures: Se for deg mannen som inviterer sin hjemmeværende kone (det er i gamle dager, dette) til dinner and a movie. Det forventningsfulle paret har satt seg godt til rette i kinosetene, klare for eventyrlige tankesprang og flukt fra det grå hverdagslivets begrensninger. Men på lerretet blir de møtt av en sliten husmor bøyd over oppvasken – å gå på kino blir som å snu seg fra én kjøkkenbenk til en annen. Dette var det Hitchcock ville til livs med filmer som skremmer og ryster, antyder umulige sammenhenger og lar fugler og døde mennesker få liv og ond vilje.

Ikke så lite av den norske samtidslitteraturen retter blikket stivt ned i oppvaskkummen, og det er befriende å lese en debutant som hverken skriver skjebnesvangert om selvmord eller melodramatisk om tause og triste søsken. I Lars Mørch Finboruds De svarte skiltene følger vi en advokat som må ta seg inn i en mystisk villa for å gjøre opp et dødsbo. Huset viser seg å være fylt til randen av svarte skilt, stablet fra gulv til tak så de utgjør dets bærende konstruksjon. Trykket på dem står korte beskrivelser av ulykker, urettferdigheter og ubehagelige hendelser: «Lene Ugelvik (1914–1986). Her ble Lene Ugelvik frastjålet sin røde ballong av en gjeng med gutter 23. mars 1918. Hun var utrøstelig resten av dagen.»

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse