Annonse
04:30 - 10. mai 2013

Underholdning over holdning

Selvopptatthet, sladder og galgenhumor. Henrik Langeland beskriver kommunikasjonsbransjens mindre flatterende trekk som om han skulle vært pr-ekspert selv.

På innsiden: En roman fra kommunikasjonsbransjen krever et kommunikasjonsfaglig blikk. Hans-Christian Vadseth anmelder derfor Henrik Langelands siste roman Fyrsten. Foto: Erlend Aas/NTB Scanpix
Annonse

Under Rococosalens tunge Murano-lysekroner ledet jeg i november 2011 et frokostseminar om strategisk historiefortelling. Blant nesten 300 tilhørere på Grand Hotel satt Henrik Langeland. Nå lurer jeg ikke lenger på hva han gjorde på et First House-arrangement.

Langeland var på feltekspedisjon og gjorde research til Fyrsten. Wonderboyen Christian von der Hall har lagt sin fiasko i mediebransjen bak seg, nesten. Nå er han etablert som norsk kommunikasjonsbransjes mest diskrete og mystiske spin doctor. Ja, så vellykket er tilsynelatende Hall Consulting at First House – firmaet der jeg selv er partner – sonderer mulighetene for en fusjon.

At Langeland velger kommunikasjonsbransjen som kulisse for Halls comeback, er naturlig. Det er en bransje i vekst. Der beslutninger fattes, er kommunikatorene aldri langt unna. Derfor er bransjen omdiskutert, kontroversiell og myteomspunnet – og Langeland bruker mytene for alt de er verdt, i en medrivende namedroppingsorgie av en underholdningsroman. Med vekt på underholdning.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse