Annonse
04:30 - 25. oktober 2013

Et fall ut av verden

Motsetningene tårner seg opp i Knausgårds essays, og samles til et dirrende hamsunsk krav om en livsfølelse i tråd med den store naturens musikk.

Arbeider på en annen måte: I Karl Ove Knausgårds første essaysamling er tekstene ferdigere og mer avsluttede enn de essayistiske passasjene leseren kjenner fra romanene hans. Foto: Tore Meek / NTB Scanpix
Annonse

Få romaner har kvernet i bevisstheten min som Karl Ove Knausgårds Min kamp: Situasjonene der har utvidet klangbunnen for erfaringene mine, himmelen av tenkning som alt foregår under, strekker seg også over min verden. Nå som verket er oversatt til tallrike språk, og panegyrikken ikke lenger bare er norsk og provinsiell, ser vi at den vekslingen mellom filosofisk og litterær refleksjon og uttømmende beskrivelse av hverdagsliv som vi her i Norge var så begeistret over, setter ild i lesernes bryst verden over.

 

Tenkning på toget. I de tre-fire årene som er gått, har jeg tenkt over hvordan essayet som form kunne prege denne romanen så sterkt uten at tenkningen ble handlingen for fremmed. På den ene siden skyldes det selvfølgelig at de heideggerske og kierkegaardske eksistensielle grublepassasjene har alt å gjøre med hverdagslivets alminnelighet. Men like viktig var kanskje et romanteknisk valg.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse