Annonse
13:41 - 18. april 2013

Du skal ikke drepe, sier hvem?

Kulturen virker deilig grenseløs, men Sigmund Freuds hundre år gamle analyser viser oss at samtidens skinn i aller høyeste grad bedrar.

Stadig relevant: I fortolkningen av sosial autoritet etter Guds død og kunstens erkjennelsesmessige omkalfatringer i det tyvende århundre er Sigmund Freuds essays stadig uovertrufne, skriver Bernhard Ellefsen.
Annonse

Livet er uvegerlig regulert og hegnet inn av et utall synlige og skjulte grenser. Selv i vår gudløse tidsalder, hvor «årets første Paradise Hotel-sex» lyser fra avisforsidene, støter menneskene på «nei!» i sin usikre og søkende flakking omkring i tilværelsen, og nei-ene er ofte usynlige: I intervjuboken Uskrevne memoarer forteller Dag Solstad at det ikke var før han sa «Faen!» fordi en svart mann uforvarende skubbet borti kneet hans i en dansk togkupé, at han forsto hvordan vårt sydlige broderfolks institusjonaliserte hverdagsrasisme har gjort slike utbrudd til et anstøt på mannens identitet. Først når vi kommer ut av skapet, skiller oss, tar med uøkologisk vin i middagsselskap eller sender barna på skolen i de samme buksene som dagen før, møtes vi med «nei!». Grensen fungerer på samme måte som et «kraftfelt» i science fiction-serien Star Trek: Usynlig skiller det et rom fra et annet, når feltet berøres kommer barrieren til syne og ringer sprer seg fra berøringspunktet, som når en stein treffer vannflaten.

 

Overskridelse. Hundre år etter at den først utkom, foreligger nå Sigmund Freuds Totem og tabu – det kanskje viktigste verket i det tyvende århundrets overskridelsesteori – på norsk, i Kari Ueckers oversettelse. Boken består av fire essays som til sammen utgjør Freuds forsøk på å forene antropologiske og psykoanalytiske innsikter i jakten på den sosiale autoritetens opprinnelse. I sentrum for undersøkelsen står totemen – «vanligvis et dyr, et spiselig og harmløst et, eller et farlig og fryktet dyr» – som angivelig har tjent som identifiserende markør i «ville» og «primitive» samfunn. Dyret «er for det første slektens stamfar, men også dens skytsånd og hjelper», og fra dette utgår, slik Freud beskriver det, menneskenes første tabuer: forbudet mot å drepe totemdyret og mot seksuelt samkvem med kvinner i samme totemfellesskap, altså incest.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse