Annonse

Annonse

13:28 - 30. mai 2013

Cowboy og bourdieuaner

Spillet er over. Bourdieu er blitt pop-sosiologi. Det var bare et luftslott. Harald Eia har talt.

Stor inflytelse: Sosiologen Pierre Bourdieu. Foto/illustrasjon: NTB Scanpix/Kristoffer Nilsen

Smaken er som baken. Klassedelt og utdebattert. Den franske sosiologen Pierre Bourdieu (1930–2002) er for lengst blitt en av verdens mest innflytelsesrike tenkere. Bourdieu viste hvordan våre estetiske preferanser er styrt av klassetilhørighet og sosial plassering, og at forskjellene mellom klassene opprettholdes ved at de med kulturell kapital effektivt sikrer at deres smak er eksklusiv. Hovedverket hans Distinksjonen kom ut allerede i 1979 i Frankrike, og på 1990-tallet ble teorien allment tankegods blant norske sosiologistudenter. Kjetil Rolness brakte bourdieuske smaksanalyser ut til folket gjennom boken Vulgær og vidunderlig. Og Harald Eia slo seg opp som komiker og medieyndling, mens han fortsatt var blant Norges ivrigste bourdieuanere. Men nå er det slutt.

Harald Eia møter Morgenbladet på kafé på Sagene, i strøket der den legendariske Oslo-losen pleide å banke inn tvilsom lokalhistorie i ignorante kafégjester. Og Eia er væpnet til tennene. I vesken har han mac med notater og statistiske søk på omtalen av Bourdieu i norske aviser. På bordet slenger han en Moleskine notatbok, med nedskriblede ideer og resonnementer. Og i bakhånd har han amerikansk referanselitteratur som han skal trekke frem når han får bruk for den.

Han har snakket i under ett minutt før han må fiske frem penn og papir og tegne formiddagens første plansje. Og alle rekvisittene skal underbygge det samme poenget: Bourdieus teorier er et luftslott! Besnærende, men feil! Sier Eia og gliser.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse