Annonse
09:46 - 03. mai 2013

Begeistring tillatt

Søren Kierkegaard gir fremdeles leseren et løft. Og Trond Berg Eriksen løfter ham videre, i et betimelig oppgjør med akademisk spesialisering.

Maktsentrum: Det er usikkert om Peter Klæstrups tegning av Søren Kierkegaard er en karikatur eller om det er et portrett av en karikatur. Illustrasjon: Peter Klæstrup (1845)
Annonse

200-årsdagen for Søren Kierkegaards fødsel 5. mai 1813 kunne i Norge vanskelig blitt markert på noen bedre måte enn med utgivelsen av Enten-Eller i norsk oversettelse og idéhistoriker Trond Berg Eriksens bok om filosofen. Det er bemerkelsesverdig at Kierkegaard, som var en innbitt motstander av demokratiet, virker så moderne. Paradokset blir ikke mindre av at den mest sentrale plassen i Danmarks politiske, økonomiske og litterære maktsentrum, Bibliotekshaven som grenser til Det Kongelige Bibliotek, Rigsarkivet, Folketinget, Christiansborg Slot og Finansministeriet, er reservert for en statue av Søren Kierkegaard. Han sitter på en enkel stol med en bok i fanget og ser forsiktig opp, ikke i retning av noen av disse institusjonene, men angivelig mot det stedet der Regine Olsen, hans forlovede, skal ha bodd.

 

Konvensjonell kjærlighet. Tenk å begynne en bok med «Hvad er en Digter?». Etter å ha levert sitt berømte svar tar Kierkegaard konsekvensen og konkluderer at han heller vil være svinegjeter på Amagerbro og bli forstått av svinene, enn å være dikter og misforstått av menneskene. Blant aforismene som innleder første del av Enten-Eller er «Gift Dig, Du vil fortryde det: gift Dig ikke, Du vil ogsaa fortryde det» like berømt.  

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse