Annonse
09:48 - 26. oktober 2012

Ute av balanse

Var det en kombinasjon av askesky og kronisk fylleangst som ga verden Skrik?

Kunstnerportrett: Steffen Kverneland avrunder sin Munch-biografi i Kanon 5. Her er Munch sammen med maleren Christian Skredsvig i Nice 1891. Illustrasjon: Fra Kanon 5
Annonse

Åpningen lover ikke godt: «KANON 4 ble så jævla tight!» sier en amper Lars Fiske, og Steffen Kverneland erklærer: «KANON 5 ska’ sprika i hytt og pine!» Svakheten ved fjorårets ellers strålende mastodont Kanon 4 var nettopp kaostendensen. Dødstematikken naglet seriene sammen, men stilistisk boblet det over med rare og delvis påtatte innfall innimellom det utforskende og briljante.

Kanon er Fiske og Kvernelands dokumentariske tandemprosjekt om kunst og kunstnere, med mest plass viet tegnede biografier om Kurt Schwitters (Fiske) og Edvard Munch (Kverneland).

Heldigvis spriker ikke Kanon 5 mer enn at Munch-biografien fyller halve boken. Resten er jevnt fordelt mellom de to makkerne, og flere av seriene har tegning og kunstnerisk stil som tema. Kverneland forteller festlig om et møte med tegneren Chris Ware, gjort som en pastisj på den genierklærte amerikanerens stil. Lars Fiske oppsummerer ungdomsårene og de sentrale forbildene som Tintin, Hugo Pratt og Serge Clerc, og hvordan han motvillig måtte innse at det også var noe å hente i kunst og litteratur utenfor tegneseriene. Han har dessuten tegnet en nydelig omvisning fra barndomsmiljøet ved Dælivannet i Bærum, med en visitt til de såkalte Fleskummalerne og deres nyromantiske bilder fra området.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse