11:53 - 26. april 2012

Hvermannsens dagbok

To bøker der hver eneste setning begynner med «jeg», kan de engasjere?

Selvsentrert litteratur: Franske Édouard Levé (t.h.) har skrevet en bok der hver eneste setning begynner med «jeg». Stig Aasvik kopierer eksperimentet. Foto: Édouard Levé © P.O.L. / Tanya Hanzalova Wibye

Enhver bok skal bedømmes på sine egne meritter, heter det. Når Stig Aasviks Indre anliggender ankommer er det likevel omtrent umulig ikke å tenke på andre. «Hverdagen som språkkonsulent, på Stortinget, et glass melk, selvydmykelser, forfall, minner; ingenting er for stort, ingenting er for lite i denne selvutslettende romanen», forteller baksideteksten. Likheten med et mye omtalt selvbiografisk prosjekt fra den personlige kampsonen stopper ikke ved selvydmykelse og hverdagens melkeglass. Det dreier seg også om en fraværende far, om å skamme seg, og om å lengte mot å kunne skrive et «vi», samtidig som man er dypt forskanset i sitt eget «jeg».

Fransk lån. Samtidig skiller Aasvik seg fra den uunngåelige sammenligningen med Karl Ove Knausgård ved at flukten inn i – og ut av – den norske hverdagen er krysset med et formeksperiment lånt fra fransk. Et felles forbilde for Aasvik og Knausgård er Witold Gombrowicz’ dagbøker. Men Aasvik tar franske Édouard Levés Selvportrett – en kort og konsis livsskildring, der hver eneste setning begynner med ordet «jeg» – som en enda mer eksplisitt modell.

Annonse