Annonse
20:35 - 19. januar 2012

Et felttog som aldri tar slutt

Den første boken om norsk avantgardekunst viser at det som engang var sære estetiske grep, i dag har tatt spranget midt inn i massekulturen.

Interaksjon: Wencke Mühleisen med «levende skulptur» i Bello, meine Emanzipation, Amsterdam 1982.
Annonse

Si «avantgarde», og jeg skal si deg hva du tenker på: kantete malerivinkler og computergenerert musikk; xerox-kopierte manifester og aksjonister i gymsokker.

Sånn ser det i hvert fall ut i hodene på noen av oss, og sånt får man også servert en del av i den ferske antologien Norsk avantgarde – en vidtfavnende artikkelsamling om eksperimentell norsk kunst fra hele det 20. århundret.

Musikk i boks. Her er tekster om de tverrfaglige aksjonistene i Gruppe 66, som på slutten av 1960-tallet møttes i etasjene over Hagelins fiskepuddingbutikk i Bergen for å pønske ut sjangeroverskridende stunts. Og presentasjoner av den eksperimentelle komponisten Knut Wiggen, som i samme periode arbeidet med «maskinsang fra verdens største instrument», via det tidlige dataprogrammet Musicbox. Men vi får også analyser av mer kanoniserte norske kunstpionerer som Jan Erik Vold, Kjartan Slettemark og Triztan Vindtorn, og en overraskende lesning av Fridtjof Nansens På ski over Grønland som en slags geografisk avantgardelitteratur. For bare å nevne noe fra bokens drøyt 700 sider og knapt 60 delkapitler.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.