Annonse

Annonse

12:05 - 13. september 2012

Å spise sine egne

Hovedpersonens kynisme frustrerer. Med sitt karakterdrap på seg selv klarer jokeren Nielsen likevel å omsette filosofi til litteratur.

Med rett til fiksjon: En rettssak mellom Thomas Rasmussen og Claus Beck-Nielsen (bildet) i årene 2008–2010 endte med full frikjennelse av litteraturen. Nielsen fortsetter sitt spill, men i all sin dekadanse er hans nye roman moralsk, mener vår anmelder. Foto: Anders B. Bisgaard

Revolusjonsplassen i Teheran, Enquelab square, har vært et yndet åsted for demonstrasjoner; stedsangivelsen i Store Satans Fald minner meg om et sitat fra den amerikanske poeten Juliana Spahr: «I imagine the bodies of friends in the crowds of various cities, feel moments of connection with the mass as I imagine it down to individuals.» Spahr må tenke seg enkeltpersoner for å se massen. De to agentene i Store Satans Fald ønsker å se en motsatt bevegelse utfolde seg i Teheran: Individet skal forsvinne i mengden.

Nielsen er en samlingsfigur for en rekke identiteter som har opptrådt i den nordiske offentligheten det siste tiåret. Etter at den danske kunstneren og forfatteren Claus Beck-Nielsen i et mye omtalt stunt erklærte seg for død i 2001, virket han som verkfører Das Beckwerk, frem til også denne identiteten ble gravlagt i 2010. Gjenoppstanden under navnet Nielsen utgir han nå Store Satans Fald, som avslutter hans verdenshistoriske trilogi om demokratiet.

 

HER !

Annonse