Annonse

Annonse

21:10 - 17. november 2011

Sjelens miljøarbeider

Avslutningen på Min kamp skisserer en mediemytologisk verden, der Karl Ove Knausgård tilbyr seg å være vår alles Narsissus.

Illustrasjonsfoto: Ellen Lande Gossner

Den korteste beskrivelsen man kan komme med av Min kamp. Sjette bok er at den er en metaroman: en bok som handler om sin egen tilblivelse, der researchen, forberedelsene, de mange utsettelsene og den endelige nedskrivningen av boken utgjør hovedhandlingen.

Ja, Sjette bok kunne til og med beskrives som et tillegg eller en lang fotnote til de fem tidligere bindene. Der forløperne i alle fall teoretisk kunne tenkes å lese isolert (oppvekstroman, studentroman, samlivsroman), er denne nær uleselig uten dem; personene, hendelsene og utgivelsen av bøkene omtales innforstått, som et allerede kjent univers.

Lekkasjenes tid. En dansk kritiker har omtalt Min kamp som «lekkasjelitteratur», og sammenliknet dens virkemåte med både kjendispressen og Wikileaks: Alle baserer seg på at det finnes hemmelige rom å avsløre, der bare det faktum at hemmeligheter finnes har en egen dragende fascinasjonskraft. Ideen om å skrive sitt liv har i Min kamp så vel personlige som kunstneriske og filosofiske motivasjoner og konsekvenser. Men det kan ikke være tvil om at verket også spiller på og har fungert innenfor en slik avsløringens logikk – som det selv samtidig avkler og avskyr.

I denne logikken er det at noe er skjult viktigere enn hva dette er: At det fantes hemmeligheter ble en større nyhet enn Wikileaks’ avsløringer i seg selv. Også Min kamp står i fare for å reduseres – eller redusere seg selv – til en slik form for hemmelighetskremmeri (et ord som faktisk fanger mye av denne logikken, idet det tar opp i seg hemmelighetens status som attraktiv vare). Uten at jeg et øyeblikk mistenker forfatteren for å ønske det, er det opplagt at Sjette bok ikke mangler forsidevennlig stoff om konflikten med farens familie og om konas sammenbrudd. Men også mer indirekte spiller boken på hemmelighetens logikk: Dens emne er hva forfatteren selv følte og tenkte mens bøkene ble en skandalesuksess, altså det et samlet pressekorps har ønsket å intervjue ham om i to år. Nei, skillet mellom usalgsbar metaroman og salgbart forfatterportrett er sannelig ikke så enkelt å trekke lenger.

Lese mer?

UKE
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse