Annonse
15:33 - 22. desember 2011

Møt vellystige Nicholson fra New York

Når de yngre forfatterne blir for selvopptatte til i det hele tatt å skrive om sex, trenger vi en gammel gris som kødder ting til.

Utfyllende om sex: Nicholson Bakers roman House of Holes er oppsiktsvekkende obskøn. Foto: Fred Field/The New York Times/Scanpix
Annonse

At litteraturen utvikler seg gjennom forfattergenerasjoners oppgjør med tidligere skrivemåter er åpenbart i amerikansk romankunst de seneste tiårene.

På midten av 1990-tallet skrev David Foster Wallace («E Unibus Pluram», 1993) og Jonathan Franzen («Why Bother», 1996) store programessays som tok oppgjør både med den populærkulturelle ironien som preget de postmoderne 80-tallsforfatterne og med 60- og 70-tallets «Great Male Narcissists» og deres selvopptatte, seksualiserte, antagonistiske prosa. Deres bud var en ny inderlighet (Foster Wallace) og et nytt alvor (Franzen). I en glimrende oversiktsartikkel fra 2009 («The Naked and the Conflicted») kartlegger litteraturkritikeren Katie Roiphe utviklingen ved å se på hvordan de yngre, mannlige forfatterne skriver om sex, sammenlignet med de alltid vellystige og begjærende etterkrigsmesterne Norman Mailer, John Updike, Saul Bellow og Philip Roth.

Uskyld og kos. Brytningspunktet for de nyinderliges forhold til sex er Foster Wallaces berømte slakt av Updikes Toward the End of Time (1997). Her avviser han muligheten for å nå eksistensiell og litterær innsikt gjennom romaner om kåte, middelaldrende menn: «Det er ikke det at Turnbull er dum – han siterer Kierkegaard og Pascal om angst […]. Men han tviholder på den pubertale forestillingen om at hvis man bare får ha så mye sex man vil med hvem man vil, så har man funnet kuren mot ontologisk fortvilelse.»

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Og vi får lese om det vondeste. Bursdagsfest der ingen kommer.»
Sadisme, manipulering og overskridelse håndteres nokså oppskriftsmessig i disse novellene.