Annonse
21:29 - 17. november 2011

Hvordan skrive om Woolf?

Den første fullstendige boken om Virginia Woolf på norsk reduserer forfatterskapets innsikt, skjønnhet og musikk til de tristeste klisjeer.

Med mangler: Boken om Virginia Wolff mangler problemstillinger og skarpe hypoteser.
Annonse

Det er ingen dårlig idé å skrive en bok som for første gang på norsk «favner hele [Virginia] Woolfs forfatterskap fra debuten til det siste uferdige essayet». På den annen side er det ikke lett å vite hvordan dette best kan gjøres, og professor Anka Ryall, som for tiden leder Norwegian Study Centre ved The University of York, gir oss heller ikke mange holdepunkter i sin innledning til Virginia Woolf. Litterære grenseoverganger: Hun vil se helheten i forfatterskapet, og hun vil påpeke hvordan mye av det Woolf skrev, unndrar seg enkle kategorier og genrekonvensjoner – derav bokens tittel! – og hvordan dette dessuten har en politisk dimensjon, hva nå det betyr i litterær sammenheng.

Malplasserte referanser. Så hva slags bok er det blitt? Er det en vitenskapelig studie med de krav til ny kunnskap dette krever? Nei, boken refererer riktignok vitenskapelig og høytidelig til alle slags internasjonale eksperter på emnet, men den mangler problemstillinger og skarpe hypoteser. Alle referansene virker temmelig malplasserte så lenge boken ikke klargjør hva som eventuelt er nytt og egenartet i studien, altså det som ville ha gjort den vitenskapelig til tross for at den er skrevet på et språk fjernt fra Woolf-industriens sentrum.

Er den da en litteraturkritisk verdsettelse, en appreciation, med personlig touch og engasjement som forteller oss hvorfor Woolf er så god som hun er? Nei, det er det heller ikke, for boken er stivt og engstelig skrevet, engstelig for å slippe seg løs, begå feil, ta sjanser og ikke minst for å ytre et vondt ord om noen av Woolfs bøker. Faktisk kan man lese denne boken og ikke finne et eneste argument for at Woolf er spesielt leseverdig, ja, uten en gang å få fornemmelsen av at hun var en stor stilist og et originalt menneske og en suveren ånd. Heller ikke får vi vite hva som skiller henne fra andre store litterære modernister, som Forster, Lawrence, Joyce og Proust.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse