Annonse

Annonse

04:00 - 15. juli 2011

Fremtidens kanon i dag

Susanne Christensens kritikk i utvalg er ikke åpen, men stålsatt, smidig og stimulerende.

Ideologisk og elitær: Susanne Christensens tekster binder sammen skandinavisk lyrikk med indie-heltene fra Pavement, som Stephen Malkmus. Her på Øyafestivalen 2010. Foto: Kyrre Lien/Scanpix

Det er ikke lett å forholde seg til det idealet om «performativ kritikk» som dansk-norske Susanne Christensen fremhever i boken Den ulne avantgarde. Kritiske tekster fra 00-tallet, et utvalg av hennes artikler og anmeldelser. Jeg mener, det kan godt være at kritikk ikke bør «påtvinge verket noe», men i stedet «åpne seg for det». Kanskje bør «subjektive impulser» bli hørt og ikke undertrykkes på autoritært vis. Kanskje gir det faktisk mening å kalle en slik praksis «performativ», selv om det innebærer en noe vag bruk av et akademisk moteord.

Men dette har fint lite å gjøre med Susanne Christensens kritikergjerning i Klassekampen og i skandinavisk undergrunnssammenheng. Leser man Den ulne avantgarde fra perm til perm, tenker man ikke at her lar Susanne seg penetrere av mesterverker. Tvert imot leser hun alltid ut fra et prinsipielt perspektiv, der spørsmål om kjønn og kjønnsroller er viktige. Hun nøler ikke med å stille tekstene til ansvar på måter de slett ikke legger opp til selv.

Og så sporer hun ofte av fra tema, rett som det er ved hjelp av små drypp fra sitt eget liv. Men her må man som leser være våken. Når Christensen i en anmeldelse av Stig Larsson (Stig uten «e», altså ikke den platte svenske krimkongen, men den gode svenske dikteren) plutselig skriver om sin egen menstruasjon, er det ikke for å være autentisk. Snarerer er det for å kaste nytt og sært lys over et forfatterskap som dyrkes hemningsløst av unge mannlige forfatterspirer. På samme måte er beskrivelser av plutselig gråt ment å kaste nytt lys over danske Mette Moestrups diktsamling Kingsize.

Slike «biofaktiske omstendigheter», som hun kaller dem, blir i tekstene porsjonert ut med kontrollert presisjon. De fungerer ikke som uttrykk for ærlighet. De er retoriske effekter. Du må bare ikke tro det er mennesket Susanne Christensen du får vite noe om her.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse