Annonse
04:00 - 14. oktober 2011

Adjektivets tyranni

Nikolaj Frobenius reiser interessante spørsmål om aktiv dødshjelp og kroppens forgjengelighet. Men romanen blir for ledende og lukket til helt å engasjere.

En reaksjon: Nikolaj Frobenius har sagt at romanen ble skrevet som en reaksjon på egen fars bortgang. Foto: Ellen Lande Gossner
Annonse

Plutselig er livet trukket inn i dødsonen. Emil Ulvdal er i ferd med å miste sin far. Hjerneslag etter hjerneslag, hjerteinfarkt og lungeemfysem – en 85 år gammel kropp holder på å dø. Emil i møte med alt dette: frustrasjonen, fornektelsen, forandringene. Og ikke minst: faren som dødens speil – en dødsrefleksjon som tværer ut ettersom faren nekter å gi opp.

Nikolaj Frobenius lar i Så høyt var du elsket hovedpersonen tre inn i et felt tynget av alvor og krise, hvor termer som hjerneslag, afasi, hjerteinfarkt og terminalpasient blir plutselig akutte:

Var det sånn det kom til å bli? Ødeleggelsen av faren som han elsket så fordømt høyt. Viktor, den sjenerte gamle fyren i cordfløyelsbukser og pullover, med det skjelmske smilet som kunne få en hvilken som helst hardbarket misantrop til å bli bløthjertet. Var han forberedt?

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Mest lest

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Bøker