Annonse
04:00 - 28. september 2007

Meningen med tingene

Glem lyk­ken. For­bruk hand­ler om and­re og langt mer in­ter­es­san­te fø­lel­ser.

Livets landskap: Å for­døm­me for­bruk som så­dan er å over­se at for­bruk er ram­me­ne godt og ondt opp­trer in­nen­for. Il­lust­ra­sjon: El­len Lan­de Goss­ner
Annonse

Det er fullt mulig å kvitte seg med det evinnelige spørsmålet om lykken lar seg kjøpe. Spør heller hvordan tingene våre fungerer. To aktuelle bøker om forbruk gir oss vidt forskjellige svar – i ett herlig spekulativt blikk og ett tyngende kritisk blikk på det utskjelte forbrukersamfunnet.

Vi vet det alle sammen. Det handler ikke bare om å ha tid nok, men også ting nok, til å komme inn i en annen rytme. Å tenne i den sprakende ovnen på hytta er noe ganske annet enn å tenne i den energikorrekte designovnen hjemme. Når andre lyder kan fremtre, kan også andre tanker melde seg. Hvilken verden som er den virkelige er underordnet hvordan vi ordner vårt forhold til omgivelsene, og det gjør vi gjennom tingene våre. I forbrukersamfunnet bærer tingene livets mening.

Udødelig tannkrem. Den ungarske sosiolog-filosofen Elemér Hankiss viser på fortreffelig vis hvordan tingenes funksjon spenner vidt – og dypt. Hans sprelsk-spekulative vei inn til tingenes orden i boken The Toothpaste of Immortality er av typen lesning som får en til å smile befriende: Tingenes aura former våre erfaringer, våre drømmer, våre selv. Selv tannkrem er bærer av udødelighet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse