Annonse
04:00 - 23. mars 2007

Krim med soul

I fire år har USA sendt soldater for å krige i Irak. Utenfor døra til Det hvite hus pågår en annen krig. Den blir dokumentert av George Pelecanos.

Grundig: I The Wire jobber etterforskerne med den samme saken i samtlige timelange episoder, og karakterer og relasjoner får tid til å utvikle seg.
Annonse

Yndere av kriminalromaner framhever ofte sjangeren som den fremste litterære arenaen for å behandle aktuelle samfunnsspørsmål, og de kan sikkert bruke bøkene til George Pelecanos som eksempler i så måte, men de er dårlige eksempler. Pelecanos’ romaner er bedre enn som så. Han kan ikke reduseres til en temaforfatter som ønsker å belyse et samfunnsproblem. Romanene handler ikke om konflikter, de handler om mennesker i konflikter, om mennesker som tar riktige og gale valg. Når Pelecanos berører betente spørsmål som for eksempel dødsstraff, våpenlovgivning eller rasisme som han gjør i Svart sirkus, oppleves de aldri som utenpåklistrete størrelser, men som organiske deler av fortellingen. Dette skyldes først og fremst at Pelecanos aldri starter en roman med et problem, men med mennesker; den unge spjælingen som føler seg tryggere med en pistol innenfor bukselinningen, gangsteren som risikerer dødsstraff etter å ha drept flere mennesker i gjengoppgjør, folk som undertrykker hverandre på grunn av hudfarge.

George Pelecanos (født 1957) debuterte i 1992 med romanen A Firing Offense. Han er i dag en av USAs mest produktive forfattere og har siden debuten gitt ut ytterligere tretten kriminalromaner som foregår i og rundt byen hvor beslutninger tas, Washington D.C. Det er en tydelig utvikling i Pelecanos’ forfatterskap, fra temposterke krimmer i noir-tradisjonen til komplekse romaner om kriminalitet i dagens Amerika.

Drama. Pelecanos er sønn av greske immigranter, og hovedpersonen i de første bøkene er forfatterens alter ego, Nick Stefanos (A Firing Offense, Nick’s Trip, Down By the River Where the Dead Men Go). Pelecanos skriver seg opp mot forfattere som Raymond Chandler og Jim Thompson i disse romanene, og de er alle forholdsvis rettlinjete jeg-fortellinger. Nick Stefanos er en klassisk antihelt, han er barsk, men lojal, han har sterk rettferdighetssans, men samtidig sliter han både med damer og alkohol. Målt opp mot Pelecanos’ seinere romaner kan disse bøkene framstå som skrive- og sjangerøvelser. De er likevel vel verdt å sjekke ut. Allerede i Stefanos-trilogien viser Pelecanos fram noen av kvalitetene som har gjort han til en av USAs mest kritikerroste krimforfattere: gode dialoger, evnen til å vise fram voldens uunngåelige logikk, og beskrivelsene av Washington D.C. (av Pelecanos døpt Drama City i boka med samme navn).

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse