Annonse
04:00 - 21. september 2007

Et­ter mid­natt kan alt skje

Murakami light mø­ter Tokyo by night.

Etter mørkets frembrudd: Haruki Murakami skriver om en se­rie un­der­li­ge til­dra­gel­ser i Tokyo i tids­rom­met fra 23.56 til 06.52. Men After Dark er ikke Murakami på sitt bes­te.
Annonse

Tre ganger leste jeg After Dark, og hver gang leste jeg en ny bok. Første gang begynte den slik: «Eyes mark the shape of the city.» Neste gang, som ved en forvandling, sto det: «Det vi ser, er byens form.» Og til slutt: «Vor uns liegt eine Großstadt» («Foran oss ligger en storby»).

Dessverre kan jeg ikke tyde japanske skrifttegn, men jeg blir unektelig svært nysgjerrig på hva det står i originalen. For det er ikke likegyldig om det er øynene til en nattefugl som avgrenser byen eller om den bare ligger der foran oss, slik tyskerne vil ha det til. Sikker er jeg ikke, men Murakami er kjent for å samarbeide nært med sine engelske oversettere, så det er sannsynlig at den engelske utgaven ligger nærmest originalen.

Jazz. Nitten år gamle Mari Asai tilbringer natten lesende på familierestauranten Denny’s i Tokyo. Plutselig dukker den trombonespillende Takahashi opp, og Mari blir frontfigur i en serie underlige tildragelser i tidsrommet fra 23.56 til 06.52. På et kjærlighetshotell med det Jean-Luc Godard-inspirerte navnet Alphaville, har en ung kinesisk prostituert blitt skamslått av en kunde. Mari kan kinesisk og blir tatt med til hotellet for å oversette hva piken sier, og det oppstår snart en forbindelse mellom flere av nattemenneskene.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse