Annonse
04:00 - 05. oktober 2007

Hamsun og det moderne

Hva kan Pan si oss om menneskets makt over naturen?

Annonse

Er Knut Hamsuns Pan en romantisk hyllest til nordlandsk natur og den frihetshungrende jegerens jakt på kjærlighet? Nei, svarer professor Atle Kittang. Han skriver at «alle som verkeleg har lese Pan, veit at romanen ikkje er den høgsongen til kjærleiken og Nordlandssommerens pris som ein kan få inntrykk av når ein nøyer seg med dei overflatiske litteraturhistoriske karakteristikkane». Pan dreier seg tvert imot «om naturdraumens og kjærleikens umulighet».

Allerede en nærlesning av de første sidenes naturbeskrivelser antyder at Kittang ikke overdriver: Hovedperson løytnant Glahn har utsikt til «et Virvar af Øer og Holmer og Skær», og skogen bak er en «uhyre Skog» – det han hører fra sin hytte, er «det døde Sus i Skogen» og «Aarfuglens Huttren». Naturen fremstår uhyggelig og truende.

Min gode venn Kjell Jørgen Holbye har nettopp skrevet hovedoppgave om Pan. Stikk i strid med Frankfurter-marxisten Leo Löwenthal argumenterer Holbye for Pan som et progressivt modernistisk verk. Faktisk oppfatter han parallellen til en annen Frankfurter-marxist, Adorno, som relevant: I likhet med Adornos filosofi tematiserer Pan det moderne menneskets grenseløse herredømme over naturen, der det mytiske (pan-teistiske) blir underlagt rasjonalistiske systemer.

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.