Annonse
04:00 - 18. februar 2005

Litteraturens friheter

Espen Haavardsholms tre første prosabøker er veimerker på strekningen mellom Revolver og What’s Going On.

Sterk prosa: Enkelte av Espen Haavardsholms avsnitt er sterke nok til føre forfatter og leser i retning av nye former for frihet, mener vår anmelder. Foto: Terje Bendiksby/Scanpix
Annonse

Da Espen Haavardsholm i 1971 utga sin fjerde bok, Zink. Sju lesestykker, stod det i forlagets annonsetekst at forfatteren ville vise at “åpenhet, medmenneskelighet og solidaritet er eneste motvekt mot den iskalde effektivitet som truer oss i vår tilværelse”. Haavardsholm rykket umiddelbart ut i Dagbladet med et dementi der det het at “boken tar stilling for en kommunistisk revolusjon, for en omveltning av samfunnsforholdene i Norge.”

Begge utsagnene minner oss om at den norske kulturen forandrer seg mer enn vi ofte legger merke til, og også at slike forandringer ikke alltid er til det verre. Det er ikke så mye igjen av verken medmenneskelighet eller revolusjonær glød i de tekstene fra Zink som nå utgis sammen med et utvalg andre Haavardsholm-noveller fra perioden 1966–1971, med mindre det da anses passende å bruke begreper som disse om alle typer god litteratur. For god litteratur finnes det i denne samlingen, og de beste tekstene kan umulig ha blitt noe dårligere på sin vei fremover mot forfatterens sekstiårsdag.

Virkelighetshunger. Dette er også en bok som nettopp gjennom sin uunngåelige ujevnhet, får verdi som tidstypisk dokument fra de legendariske årene mellom Revolver og What’s Going On eller mellom Antonionis Blow Up og Kubricks A Clockwork Orange. Æraen defineres nå ofte bedre av rock og jazz og europeisk kunstfilm enn av litteraturen, men også den må selvsagt regnes med: I Norge er det kanskje diktene til Heggelund og Vold som best gir en spesifikk følelse av en helt egen 1960-tallsavantgardisme. Dette er en avantgardisme som ikke så mye er ute etter å erobre en ny tilgang til virkeligheten gjennom forvridde og forvanskede former for realisme – slik som i den klassiske modernismen. Heller utprøver den friheten til å anslå virkelighetsfremstillinger som aldri får stivne til endelige former, men som tvert i mot er sin egen utprøving.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.